Red Land (Rosso Istria)
Če je osnovni namen filma Red Land
(Rosso Istria) (na sliki prizor s snemanja filma, vir IMDb.com) šokirati gledalca, lahko brez dvoma zapišemo, da je
v tem več kot uspešen. Po brutalnosti ga lahko namreč primerjamo
večini filmov, ki prikazujejo preganjanje in iztrebljanje Judov v
času nacizma in druge svetovne vojne. V njem pride zelo dobro do
izraza arhetip banalnosti zla, ki ga je v drugi polovici preteklega
stoletja s to posrečeno skovano besedno zvezo definirala nemška filozofinja
judovskega rodu Hannah Arendt. Človek je človeku ne samo volk,
ampak precej več in precej slabši, saj je sposoben svoj gnev v sebi zadrževati
(in ga gojiti) tako dolgo, dokler se ne pojavi prava priložnost za
maščevanje, ki ne prizanese nikomur. Vojna in njene posledice
namreč v človeku prebudijo vse najslabše nagone.
Zgodba filma Red Land (Rosso Istria) se
dogaja v času druge svetovne vojne in je posneta po resnični usodi
mlade študentke Norme Cossetto, hčerke fašističnega veljaka iz
Vižinade pri Motovunu. Njeno dogajanje je zgoščeno v čas med
poletjem in jesenjo 1943, tako da dejansko prikazuje le izsek iz zelo
zapletenega dogajanja tistega časa. Red Land sicer ni prvi igrani
film o fojbah, saj smo lahko gledalci oziroma naročniki italijanske
javne radiotelevizijske hiše RAI leta 2005 videli Srce v breznu
Alberta Negrina. Red Land sta ustvarila Antonello Bellucco in
Maximiliano Hernando Bruno. Prvi je italijanski režiser in
scenarist, drugi pa prihaja iz Argentine. Pričakovati je, da bo film
deležen zelo velikega odmeva, predvsem v naših krajih, kjer je
tematika fojb in druge svetovne vojne nasploh zelo občutljiva stvar.
Prva težava filma je seveda v tem, da
želi na fikcijski način pripovedovati resnično zgodbo.
Zgodovinskemu dogajanju, ki ga je mogoče dokumentirati na podlagi
zgodovinskih virov, je namreč dodano veliko fikcije, predvsem pa
odvzete veliko resničnosti. Na koncu filma se na platnu pojavijo
vrstice, ki želijo zgodbo Norme Cossetto povezati z usodo ostalih
žrtev istrskih fojb jeseni 1943 in tržaških fojb spomladi 1945,
kar je seveda do neke mere razumljivo. (Ne)razumljivo pa je povsem
zamolčano, kaj se je v naših krajih, torej v času nemške
okupacije Istre in Trsta, zgodilo v vmesnem času, začenši seveda z
Rižarno. Nekoliko bolje je nakazano dogajanje v času fašizma, saj
je v filmu večkrat omenjeno, da je bilo Slovanom (sic!, torej ne
Slovencem oz. Hrvatom) tedaj prepovedano govoriti njihov jezik.
Možnih interpretacih filma je seveda
nešteto. Najbolj verjetna med vsemi je prav gotovo tista, ki
prikazuje civilizirane Italijane, ki jih posiljujejo in koljejo
podivjani Slovani. Čeprav je klišejska, je med vsemi tudi najbolj
verodostojna, saj želi film prikazati ravno to.
Uporniki/partizani/titovci so namreč že od samega začetka
prikazani kot podivjani barbari, banditi, morilci in posiljevalci, s
čimer je antifašističnemu in narodnemu odporu Slovanov (Hrvatov)
dejansko takoj odvzeta vsaka legitimnost.
Pozoren gledalec pa bo v filmu zmogel
prepoznati še marsikaj, kar ni povedano oz. prikazano. Predvsem
dejstvo, da ga je fašistična politika v Istri polomila na celi
črti. Čeprav je bil njen deklariran cilj ta, da iz barbarskih in
zaostalih Slovanov naredi civilizirane in napredne Italijane, sta
bila tedaj očitno blagostanje in izobrazba privilegij ozke elite
tistih Italijanov, ki so se prepoznavali v Mussolinijevi stranki.
Drugače si zgoraj omenjeno klišejsko interpretacijo bolj težko razložimo. Tiste, ki so desetletja narodnostno zatirali in ekonomsko
izkoriščali svojega bližnjega (vse skupaj nas zelo spominja na
današnji čas neoliberizma in rastočega rasizma), po razpadu
sistema doleti kruto maščevanje nekdanjih žrtev. Film
torej prikazuje samo del zelo kompleksne zgodbe, ki se je pred
tričetrt stoletja odvijala v naših krajih. Tudi prihod Nemcev v
Istro (delujejo skoraj kot nekakšni osvoboditelji) je prikazan
precej miroljubno glede na zgodovinske vire, ki pričajo, da je bila
njihova ofenziva krvava in ognjena (celo veliko bolj od obdobja, med
katerim je bila Istra v rokah partizanov).
Sporno pa je tudi in predvsem
prikazovanje medetničnih odnosov v Istri. Vsi Italijani sicer ne
veljajo za fašiste, tako kot tudi vsi Slovani ne veljajo za
komuniste. Italijane in Hrvate, ki se partizanom zoperstavijo, doleti
tragična usoda, zanimivo pa je, da je udarna pest partizanov z
Matejem na čelu (igra ga Romeo Grebenšek) vselej sestavljena le iz
Slovanov oz. Hrvatov. Italijane, ki so v začetku sodelovali s
partizani, namreč doleti kruta usoda. Film tako želi
jesen 1943 v Istri prikazati kot etnično čiščenje in to kljub
temu, da tudi italijansko zgodovinopisje priznava, da je šlo v tistem času za
obračunavanje med političnimi in drugimi nasprotniki, v katerem
narodna pripadnost ni igrala neke odločilne vloge. Šlo je torej za
revolucionarni obračun, ki je prizadel resnične ali namišljene
nasprotnike snovanja novega reda.
Tudi tega, koliko žrtev je povzročila
omenjena ofenziva, ki so jo s pomočjo kolaborantov v Istri izvedli
Nemci, iz filma oz. besedila, ki se odvrti na koncu, ne izvemo, pa čeprav bi bilo več kot umestno ta podatek navesti. Sicer
je to druga zgodba, ki pa je zaenkrat na filmskem platnu nismo še
videli. Vprašanje, če jo (vsaj v Italiji) sploh kdaj bomo.
Komentarji
Objavite komentar