Pol tisočletja reformacije
Danes je v
Sloveniji državni praznik in dela prost dan, dan reformacije. Pred pol
tisočletja je namreč Martin Luther na pročelje katedrale v Wittembergu
pribil svojih 95 tez, s katerimi je zahteval prenovo katoliške Cerkve.
Zgodovinsko dogajanje je nato privedlo do ločitve med katoliško in
protestantskimi cerkvami, versko gibanje se je namreč cepilo na take in
drugačne politične zahteve, ki so se udejanjile v 16. stoletju.
Reformacija je bila kljub vsemu pomembna tudi za katoliško Cerkev, ki je
bila vsled Luthrovega in drugih podobnih gibanj dejansko prisiljena v
korenito notranjo prenovo. Ni slučaj, da se v italijanskem
zgodovinopisju danes uporabljata definiciji riforma protestante in riforma cattolica.
Med tolikimi
priložnostnimi zapisi in publikacijami, ki so izšli ob tej priložnosti,
bom v svojem zapisu obravnaval vsebino brošure patra Karla Gržana (foto delo.si) z
naslovom 95 tez pribitih na vrata kapitalizma za osvoboditev od zajedalskega hrematizma.
Iskrena hvala naj gre seveda založbi Sanje, ki je prispevala
recenzijski izvod za tale literarni blog. Gržan sicer ni novinec na tem
področju, pri Sanjah je že objavil celo vrsto družbenokritičnih
publikacij. Svoje poglede redno prispeva za mnenjsko rubriko Nedelovih 7 tednika Nedelo,
njegove pozicije pa so precej alternativne. Če naj tvegamo primerjavo,
ga lahko postavimo ob bok Branku Cestniku, ki na svojem blogu obravnava
marsikateri vidik, ki je »uradni« cerkveni politiki velikokrat tuj.
Gržanov namen
je seveda povsem jasen. Po Luthrovem zgledu je namreč pol tisočletja
kasneje oblikoval 95 tez, ki jih je uperil proti današnjemu družbenemu
stanju, v katerem vlada hrematizem. Beseda ni med najbolj poznanimi,
dejansko gre v slovenskem jeziku za neologizem oziroma prevzeto besedo,
saj je ne najdemo ne na spletnem portalu Fran.si, niti v korpusu
GigaFida. Beseda izhaja iz antičnega grškega sveta, gre pa dejansko za
izrojeno gospodarstvo, v katerem vladajo zakoni izkoriščanja,
ustrahovanja in manipulacije. Karel Gržan je torej s svojo analizo še
enkrat zadel v črno.
Čeprav je Kristusov nauk v svojem bistvu eshatološki (Moje kraljestvo ni od tega sveta
– Janez 18, 36), teži torej k pričakovanju in pripravi na
posmrtno življenje, je moč v Evangeliju najti veliko citatov o tem, kako
naj se človek do svojega bližnjega vede na tem svetu. Gržan sicer v
svojem utemeljevanju izhaja tudi iz krščanske dogmatike oziroma mistike
(Sveta trojica), čeprav je glavni del njegovega besedila namenjen
predvsem imanentni kritiki družbe.
Današnji
hrematizem namreč primerja z ravnanjem katoliške Cerkve v času Martina
Luthra, ko je središče krščanstva delovalo predvsem iz lastnih pozicij
moči, ki si jih je pridobilo med investiturnim bojem v času srednjega
veka. Gržan za zgled postavlja papeža Frančiška, ki mu »vladanje«
katoliškemu svetu predstavlja predvsem veliko odgovornost, z njo pa tudi
izziv, kako služiti bližnjemu. Današnji globalizirani hrematistični
sistem Gržan imenuje kar Imperij. Zelo kritičen je do sodobnih
komunikacijskih sredstev, ki človeka postopno zapirajo v njegov svet, v
katerem izredno hitro postane lahek plen manipulacije.
Poleg
družbenih, gospodarskih in verskih vsebin se Gržan veliko zadržuje na
opisu medsebojnih psiholoških dinamik. Lepota tega sveta je po njegovem
mnenju predvsem v večglasju, naloga vodilnih pa je polifonijo uglasiti,
ne pa enega glasu postavljati proti drugemu in tako posameznika ali
množico manipulirati po načelu Divide et impera!.
Kritičen je tudi do sodobnih koncentracijskih taborišč, in sicer domov
za ostarele, kakor jih sam imenuje, saj je prepričan, da je edina
možnost za razvoj družbe v medgeneracijskem stiku, ne pa v tem, da
ljudi, ki jih imamo za neproduktivne, strpamo v za to primerne prostore,
kjer ne bodo moteči aktivnemu delu prebivalstva.
Gržan je
nadalje oster tudi do šolskega sistema, ki teži k uniformaciji oziroma
homologaciji posameznika. Svoje trditve želi podkrepiti s podatkom, da
je v začetku osnovne šole veliko več nadarjenih učencev, kot ob koncu
šolanja. Sistem namreč teži le k prvi taksonomski ravni, torej
največkrat k goli reprodukciji učenega oziroma naučenega, kar v
posamezniku ubija izvirnost in smisel za inovativnost. Ob koncu nam
avtor postreže s svojevrstnim receptom za preseganje dušeče resnobnosti
današnjega časa. Po njegovem mnenju se moramo bolj posvetiti smehu in
(samo)ironiji. Le tako se bomo znali sprejemati s svojimi hibami in se
obvarovali pred norostjo, ki v današnjem času na nas preži za vsakim
vogalom.
Komentarji
Objavite komentar