Jurij Hudolin, Fizična in mentalna dezintegracija (2. del)
3.
KRAS
V
Koprivi na Krasu sem pri filmskem režiserju Janu Cvitkoviču
preživel in pisal lepo število dni. V Lokvi na Krasu sem pri
arhitektu Mateju Mljaču dobil lekcijo iz tržaške in kraške
arhitekture; pri Muhi v Lokvi sem jedel najboljši in meni ljubi T –
bone steak, ki ga obdelam le z olivnim oljem in solnim cvetom; tam
vedno pijem malvazijo iz Ospa, nekoliko nižje, pod Črnim kalom in
vis a vis tržaškega zaliva. Imam pa dolg, saj še nisem šel na
Kokoško, priljubljen kraški in vobče rekreativni hribček, ki ga
arhitekt Mljač redno obiskuje. Včasih sem hodil v Volčji grad k
Janji Rožanc, pa k Aleksu Peršolji v Križ, se redno ustavil v
gostilni v Tomaju na žolci in deci črnega, če me je bila volja pa
še pri Ukmarju v Dutovljah. Znal sem obiskati tudi režiserja
Zvoneta Šedelbauerja in njegovo hčer Katko v Škofih in še veliko
teh postojank imam na kraški zemlji. Blizu mi je, zdi se mi, da jo
dobro poznam, vendar zanesljivo drugače kakor Primož Sturman.
Čeprav v zaledju tržaškega zaliva in kar nekolikaj več kilometrov
od istrske prsti, pa je Kras nezmotljivo povezan z Mediteranom,
kraški človek pa z istrskim, vsaj kar se nezlomljive vztrajnosti
tiče. Če je v uvodni zgodbi Cena strojne ure pisatelj Primož
Sturman dregnil v neizogibno vaško čenčarijo, primitivizem in
splošno zajedljiv diskurz kmečkega življa, potem velja tudi
zapisati, da Kras preseva vso knjigo zgodb Gorica
je naša. S spretnim pripovednim tokom –
knjiga ima sploh izdelano naracijo in je fabulativno vešče spisana
– Sturman v zgodbi Šverckomerc (pa ne samo) priča o povezanosti
Krasa z Italijo, Trstom in ekonomsko povsem različnih dimenzijah
Kraševca in Tržačana. V času rajne Jugoslavije, kamor nas popelje
zgodba, je bil Trst trgovinska Meka
ne samo za Balkance, temveč in še bolj za prebivalce ob meji. Prav
v tej zgodbi pa ne gre le za eksistenco, ki je poboljšana z
ekonomsko dnevno migracijo, temveč tudi za osamosvojitev države
Slovenije in vlogo katoliške cerkve pri tem. Izobraženci so pač v
času pred nami bivali v duhovniških poklicih in v tržaškem
zaledju se je zavednost nemalo kratov dogajala in rojevala prav tam.
Če je v zgodbi Igra z ognjem Sturman govoril o prepovedi slovenskega
tiska in knjig, o skrivnem branju Cankarja in Bevka, o posledicah le
tega s črnosrajčniki, potem v Šverckomercu vitalno, pa čeprav z
otožnim koncem, govori o volji in zavednosti, slovenski kajpak,
kraškega človeka. To počne neprisiljeno in vehementno, prek
maloobmejnih prehodov in obkrožen z zadrgnjenimi cariniki, Udbo in
kar je bilo ali je še teh nesnažnih življenjskih pritiklin. Hoče
nam povedati, da je slovenski živelj še vedno ali pa je bil izjemno
trden na obeh straneh meje: Slovenci, ne glede na geografske
dimenzije, smo trdovratni tudi ali pa predvsem zaradi tega, ker nas
je tako malo in nas je mogoče strah: upor se rodi iz strahu.
4.
KAR JE NA MALO, JE NA
VELIKO ISTO
Gorica
je naša, literarni prvenec Primoža Sturmana
je intrigantno čtivo. Zanesljivo pa ne le za ljudi, ki smo tako ali
drugače povezani z Mediteranom, Trstom, Krasom in Italijo, saj ne
gre za lokalne vinjete. Sturman se je že v prvencu pokazal in
izkazal kot vešč opazovalec, spreten narativec in pisec, ki ob
občutljivih temah zna zdržati distanco, da ga ne odnese v
navijaštvo in patetiko, kar je ob zgodbah na vročih mejah vedno
najtežje opravilo. Če knjigo pogledamo s strani, jo lahko imamo
glede tematike za koherentno in spet razpršeno, saj je pisateljev
intimni svet raznoroden: nekomu se zmeša zaradi političnega
vprašanja, drugi po mnenju spet drugih slabo fukajo, tretji porivajo
lahkomiselno candro, četrti pač ne nasedajo mejam in politiki, peti
so fašisti, sedmi farji – levičarji, osmi pa le ljudje, ki bi
hoteli svoj mir najti na zemlji, ki jih je povila. Kot avtor je
globalen, saj nam da jasno vedeti, da se svet spreminja malo ali nič:
za človeka je pomembno le mirno življenje, kar pa interesne
skupnosti, ščepec politikov in sistemskih pribočnikov ne razume:
pisatelj nam o tem izpiše kar nekaj strani vse od leta 1930 pa do
današnjih dni. Hoče nam povedati, da kar je na malo, je na veliko
isto. Če te kmet zajebava zaradi vrtne ograje, če te carinik drka
zaradi le njemu znanih vzrokov, če te Italijan gleda postrani, ker
bereš slovensko knjigo, če je za nekoga v odnosu gibalo le goli
fuk, če porivaš staro babo za denar, če kadiš džojnt na sekretu,
da bi našel najstniško identiteto, če ješ srnin golaž z njoki,
ker se je srna ujela v rezalno žico, ki je tam, da ne bi negroidi in
Afganistanci in Romuni in Cigani in kdorkoli šli na drugo stran
meje, če boš zaradi salonarjev ujel več časa, da bi žensko
nagovoril, da bi ti nocoj zlezla pod ponjavo ali vsaj storila pompin,
če je psihoterapija en sam bankomat, če je biti fašist pod krinko
drobnega kriminalca preslikano fojbam in levičarskim aktivistom,
potem lahko z lahkoto zapišem, da so stvari, ki se godijo v povsem
številčno reduciranem svetu iste, kot tiste, ki žarijo v
milijonskem. Tako je to: na malo in na veliko je isto.
Knjiga
Primoža Sturmana Gorica je naša
se bere na dušek. Gre za odlično čtivo, ki bo bralcu dala misliti,
predvsem pa preseneča dejstvo, da je bil avtor tako suvereno zmožen
združiti visoko in nizko, zapleteno in enostavno, lepo in grdo. V
tem oziru je lahko ta knjiga tudi zgled, da se tudi o najbolj
zapletenih rečeh lahko piše brez tavtologije, filozofiranja in
mašil. In tudi: veseli me, da iz tržaškega zaliva prek Krasa spet
in znova prihaja nadarjen avtor, za katerega bomo zagotovo še
slišali, če bo pisal naprej: osebno navijam za roman, ki na nek
nov, svoj način osvetljuje vonj Krasa, Istre in Mediterana. Da je
tega Primož Sturman zmožen, je dokazal že s prvencem.
Komentarji
Objavite komentar