Počitniško branje
Bralcem svojega bloga že itak
(pre)dolgo dolgujem zapis, podobno pa tudi založbama, ki sta mi še
pred novembrskim Slovenskim knjižnim sejmom odstopili recenzijska izvoda tam
objavljenih del. To sta zbirka kratkih zgodb Eveline Umek z naslovom
Odtisi v času in esejistična študija ameriškega pisca Scotta
Hahna Zakaj verujem?
Začnimo s prvo. Evelina Umek je v
slovenskem prostoru že dolgo uveljavljena avtorica. Je tudi ena od
tistih, ki so svoje ne samo osebno, ampak tudi poklicno in
ustvarjalno življenje pisali na relaciji Trst–Ljubljana. Po rodu
Tržačanka je za svoj študij izbrala slovensko prestolnico in tam
nadaljevala poklicno pot. Velik del te je posvetila
ustvarjalnosti za otroke in mladino, njena prozna dela za odraslo
publiko pa so nekoliko novejšega datuma. Med drugimi je v svojem
delu Po sledeh fate morgane ovekovečila lik Marice Nadlišek Bartol. V knjigah, ki so izšle po letu 2000, sta težišči njenega pripovedovanja vsekakor Trst in njegova okolica, tako v romanih,
kakor tudi v zbirkah kratkih zgodb. Za eno od teh (Mandrija in druge
zgodbe) je prejela literarno nagrado vstajenje, nekoliko
deficitarnemu žanru v slovenski književnosti v Italiji pa se je
posvetila tudi nazadnje, in sicer z zbirko Odtisi v času, ki je
izšla pri tržaški Mladiki.
Priznam, da sem se, že preden bi začel
z branjem, malce spraševal, koliko bo avtorica nasedla klišejem, ki
so v naši književnosti uveljavljeni in težko izkoreninljivi.
Hkrati pa moram priznati, da Evelina Umek vanje v svojih zgodbah
zapada zelo poredko, kar je za avtorje starejše generacije bolj
izjema kot pravilo. Kljub temu, da jih bo avtorica v naslednjem letu
praznovala kar osemdeset, z najnovejšo izdajo dokazuje, da je še
vedno ne samo plodna, ampak tudi izvirna. Spremno besedo je k zbirki
pripisal Marij Čuk. Zgodb je v knjigi vsega skupaj dvanajst in so
prerez današnje družbe, njenih ljudi, predvsem pa odnosov
med njimi. Avtorica jih je postavila v slovenski prostor (brez
kakšnih pomembnejših razlik med središčem in obrobjem), njihova
zgradba pa precej ustreza klasičnim kanonom. Skratka, priporočeno
in ne pretežko branje za vsakogar.
Nekoliko bolj razočaran pa sem bil nad
delom Scotta Hahna, ki je izšlo pri založbi Družina. V njegovi
predstavitvi sem prebral, da gre za delo konvertita iz evangeličanske
vere, ki se je naposled odločil za katolištvo. Iz naslova knjige bi
namreč pričakoval, da gre predvsem za opis poti, ki jo je avtor
moral prehoditi, da je z ene veroizpovedi “presedlal” na drugo.
Podobnih knjig je ničkoliko in so, vsaj meni, najbolj zanimive. Temu
je sicer posvečenih nekaj uvodnih poglavij, nato pa se Hahn takoj
oddalji od prvoosebne izkušnje (no, tu pa tam še kaj dodaja),
njegovo pisanje zato postaja vse bolj apologija katoliške Cerkve in
njenega nauka.
Vzeti je treba sicer v poštev, da je
delo v izvirniku nastalo pred približno desetimi leti, torej v času
papeževanja teologa Benedikta XVI. (Josepha Ratzingerja). V
zadnjih letih je namreč katoliški svet s Frančiškovo izvolitvijo ubral
popolnoma drugačno smer. Če sledimo papeževemu nauku, pomeni danes
biti katoličan izpovedovati svojo vero z dejanji in skrbjo
za bližnjega (predvsem za tistega v stiski), ne pa toliko z
dogmatiko, ki je je Hahnova knjiga (pre)polna. Poudarjanje bistvenih
razlik med protestantsko in katoliško različico krščanstva je
namreč povsem nepotrebno, če vernik svoje veroizpovedi ne živi
konkretno. Ne samo sedanji papež, ampak tudi nauk katoliške Cerkve
uči, da je vera (v nasprotju s protestantsko) brez dejanj mrtva. To
še toliko bolj v slovenskem prostoru, ki je zelo občutljiv za vsako
“napako” oziroma nespametni korak, ki ga storijo katoličani.
Skratka, Zakaj verujem? Scotta Hahna bi
sicer lahko bilo zanimivo delo, če bi izšlo v drugačnem kontekstu
(ne v poljudnem, za katerega se Družina ima), ampak nekoliko bolj
filozofskem. Ker sam nisem teolog ali filozof, pa njegovo presojo iz
tega vidika prepuščam drugim.
Komentarji
Objavite komentar