Narod in jezik v književnosti
Od vročine
skrajšana in načeta koncentracija prvih avgustovskih dni narekuje, da svoje
dopoldneve v študijski sobi Kosovelove knjižnice v Sežani preživljam nekoliko
drugače. Veliko težje se je namreč lotevati daljših besedil, zato v takem času pridejo
še kako prav revije in v njih objavljeni članki, ki jih čitalnica knjižnice v
osrčju Krasa premore.
Mojo pozornost je
tokrat pritegnila dvojna številka revije Mladika (05-06/2017), zadnja pred
poletnim premorom in vsakoletnim srečanjem Društva slovenskih izobražencev
Draga na Opčinah. Na straneh 12 in 13 je v rubriki Fokus objavljen nepodpisan
intervju z dr. Majo Smotlak, skorajšnjo Dragino predavateljico in avtorico
znanstvene monografije o narodni identiteti v sodobnem slovenskem romanu v
Italiji. Avtoričini in knjižni predstavitvi sem sicer sledil v prostorih
Fakultete za humanistične študije Univerze na Primorskem v Kopru, ki je bila osredotočena
na celoten nabor romanov in avtorjev.
Intervju s
štirimi vprašanji oziroma bolje rečeno izhodišči, ki jih avtorica razvija, pa
je skrčen na mlade pisce. Smotlakova se nekje na polovici svojega izvajanja sprašuje,
če je »odmik od naroda pri mladih posledica pomirjenega odnosa do lastne
narodne identitete, zgolj želja po tematskem preobratu, oboje hkrati ali kaj
povsem drugega.«
Med mlajše
avtorje Smotlakova prišteva Vilmo Purič, Matjaža Klemšeta, Erika Sancina in
Vinka Bandlja. V to (tretjo) kategorijo je namreč uvrstila pisce, ki so rojeni
po letu 1965 in ki so avtorji nadnarodnih romanov. Zaradi generacijskih
razlogov bom Puričevo izpustil, saj sem po letih in vrednotah veliko bližje
zadnjim trem in lahko zato o dojemanju narodnosti spregovorim tudi iz lastne
izkušnje, čeprav nisem avtor romana.
Ob razlagi
slovenske književnosti dijakom petega letnika (maturantom) sem moral večkrat
poudariti, da je slovenska književnost v Italiji po drugi svetovni vojni začela
svojo pot, ki je v veliko vidikih različna od tiste v mejah matične domovine. V
njene tokove se deloma vključuje (modernizem Miroslava Košute in Marka Kravosa),
na splošno pa zanjo velja pet tipoloških določnic, ki jih prof. Miran Košuta utemeljuje
v svojem eseju Mejišče (izšel v zbirki E-MEJLI, Eseji o MEJni LIteraturi,
Maribor, Litera). To so ontološka, etična, jezikovna, prostorska in narodna
zaznamovanost, ki so značilne za večji del korpusa slovenskih avtorjev v Italiji.
Vprašanje dr.
Maje Smotlak je seveda zanimivo in zagonetno hkrati. Čeprav nisem avtor romana,
lahko tu navedem svoje izkušnje z uredništvi nekaj slovenskih literarnih
portalov, ki so objavili mojo kratko prozo. Večina urednikov in testnih bralcev
iz osrednje Slovenije mi je namreč svetovala, naj v svojih besedilih obrusim
prostorsko oziroma narodno zaznamovanost. Kjer ta ni neobhodno potrebna za »statiko«
zgradbe besedila, sem to tudi storil. Čeprav za ostale ne morem govoriti, se po
mojem preseganja narodnih (in ponekod prostorskih) kalupov mlajši pisci
lotevajo predvsem iz želje, da bi njihova proza postala univerzalnejša in širše
sprejemljiva.
A, glej ga
zlomka! V Sloveniji imamo vsaj dva avtorja (točneje avtorja in avtorico), ki
sta si po rojstvu sicer trinajst let narazen, ju pa lahko vseeno imamo za
predstavnika mlade generacije. Prvi je večkratni kresnikov nagrajenec Goran
Vojnović, ki v vseh svojih delih načenja in obravnava narodno tematiko (v romanih Čefurji
raus, Jugoslavija moja dežela, Figa in filmu Piran-Pirano), druga pa mlada
novinarka in urednica Lara Paukovič s svojim prvencem Poletje v gostilni, ki je
izšel letos spomladi izšel pri založbi Beletrina, v katerem se mlada slovenska
študentka znajde med zaposlenimi v srbski gostilni.
Če pa se glede
izbire jezikovnega koda povežem na zapis Manice Maver, ki je objavljen na
naslednjih dveh straneh, se z njo lahko samo strinjam v tem, da Slovenci iz
Italije ne poznajo/poznamo slengovskih izrazov, ki so razširjeni v osrednji Sloveniji,
predvsem v Ljubljani. Zato so kritike, ki so jih bili pred časom iz
Ljubljane deležni nekateri naši avtorji, češ da ne pišejo času in prostoru
primerno, precej neosnovane.
Komentarji
Objavite komentar